5:43למה העולם לא מושלם? למה אלוהים לא ברא עולם מושלם? למה המציאות לא מושלמת? למה העולם נוצר בצורה לא מושלמת? למה יש רע בעולם? מהי מטרת החיים? החלל הפנוי
למה אלוהים לא ברא עולם מושלם מלכתחילה?
השאלה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא למה העולם, שנברא על ידי אלוהים שיכול הכל והוא טוב באופן מוחלט, אינו מושלם כבר ברגע הראשון. האדם ששואל מתעניין לדעת מדוע לא נבראנו כבר במצב מושלם לחלוטין, שבו לא נצטרך להתאמץ ולהשתפר. מדוע קיימת הדרך הארוכה, המסע, התהליך, ולא נוצרנו מראש ברמה המושלמת שאלוהים כבר נמצא בה?
מדוע לא נוצרנו במצב מושלם מלכתחילה?
הטענה של השואל היא שאם המטרה הסופית היא להגיע למצב מושלם כמו של אלוהים, מדוע מלכתחילה אלוהים לא ברא את האדם בצורה הזו. הרי אלוהים יכול לברוא הכל והוא מושלם בעצמו. לפי תפיסה דתית מסוימת, המסע הזה נועד למנוע את תחושת הבושה שבהנאה שלא דרך עמל ומאמץ עצמי, אך כאן עולה השאלה מדוע בכלל יש צורך במסלול כזה, אם מלכתחילה היה אפשר ליצור מצב שאין בו שום צורך בעבודה או במאמץ?
האם קיימת מטרה ברורה מאחורי הבריאה הבלתי מושלמת?
אליעד כהן מסביר שהשאלה הזו מבוססת על ההנחה שישנה מטרה סופית כלשהי לבריאת העולם. לדוגמה, אצל הדתיים מדובר בהגעה לעולם הבא, ואצל אנשים אחרים המטרה היא להגיע למצב שבו הם יגלו שאין שום הבדל בינם לבין אלוהים. אך אליעד מציין שהעצם קיומה של מטרה כלשהי לבריאה עומדת בניגוד למהותו של האל, מכיוון שאם האל הוא כל יכול ומושלם לחלוטין, הוא לא היה אמור לפעול למען מטרה חיצונית כלשהי. אם הוא באמת מושלם, הרי אין לו צורך בשום פעולה או השגת מטרה חיצונית, ולכן עצם הפעולה לברוא מצב בלתי מושלם היא לא הגיונית.
מה הקשר בין המסלול הארוך לבין השלמות?
אליעד מדגיש כי אם המטרה של האדם היא להגיע לשלמות, הרי עצם העובדה שקיים מסלול ארוך מראה שיש כביכול בעיה ביכולתו של אלוהים ליצור את האדם ישירות במצב הזה. לכאורה, עצם קיומו של המסלול מוכיח שאין שלמות מיידית, ולכן מתעוררת הסתירה בין היכולת של אלוהים לבין הצורך בתהליך הארוך. מדוע אלוהים ייצור מראש תנאים פחות מושלמים, אם הוא יכול היה מלכתחילה ליצור תנאים מושלמים?
מה המשמעות של "החלל הפנוי" ביחס לשאלה זו?
בתשובה לשאלה אם זה קשור למושג "החלל הפנוי", אליעד מבהיר שהחלל הפנוי זו סוגיה אחרת לחלוטין. החלל הפנוי הוא מצב שבו ניתן להוכיח שני דברים סותרים בו זמנית. בשאלה הנוכחית אין מדובר בשני דברים סותרים, אלא בהנחה אחת שממנה נגזרת השאלה מדוע מראש המצב לא נוצר מושלם. כאן אין שתי הוכחות סותרות, אלא רק שאלה לגבי ההיגיון שבפעולת הבריאה, ולכן החלל הפנוי הוא רק מושג קשור בעקיפין.
האם יש תשובה לשאלה מדוע העולם אינו מושלם?
בסופו של דבר, אליעד כהן מבהיר ששאלה זו נותרת ללא תשובה חד - משמעית. הסיבה לכך היא שבעצם קיומה של שאלה זו יש סתירה פנימית בלתי נמנעת: אם אלוהים הוא באמת מושלם וכל יכול, לא אמורה להיות שום פעולה שתיצור מצב לא מושלם. הפעולה עצמה כבר מראה על חוסר שלמות מסוים, ולפיכך כל ניסיון לענות על השאלה מסתיים בכך שאין תשובה חד - משמעית או הגיונית באמת. הסיבה האמיתית לחוסר היכולת לענות על השאלה היא מכיוון שמלכתחילה הנחות היסוד של השאלה עצמן מכילות סתירה פנימית.
אליעד כהן מדגיש שאם אדם יהיה אמיתי לחלוטין עם עצמו, הוא יבין שאין אפשרות אמיתית למצוא תשובה הגיונית מלאה לסוגיה זו. ככל שאדם מנסה להיות יותר אמיתי עם עצמו, כך הוא מבין את העומק של הסתירה הזו, וכי מדובר בסוגיה פילוסופית בסיסית שההיגיון האנושי אינו מסוגל לפתור בצורה מוחלטת.
השאלה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא למה העולם, שנברא על ידי אלוהים שיכול הכל והוא טוב באופן מוחלט, אינו מושלם כבר ברגע הראשון. האדם ששואל מתעניין לדעת מדוע לא נבראנו כבר במצב מושלם לחלוטין, שבו לא נצטרך להתאמץ ולהשתפר. מדוע קיימת הדרך הארוכה, המסע, התהליך, ולא נוצרנו מראש ברמה המושלמת שאלוהים כבר נמצא בה?
מדוע לא נוצרנו במצב מושלם מלכתחילה?
הטענה של השואל היא שאם המטרה הסופית היא להגיע למצב מושלם כמו של אלוהים, מדוע מלכתחילה אלוהים לא ברא את האדם בצורה הזו. הרי אלוהים יכול לברוא הכל והוא מושלם בעצמו. לפי תפיסה דתית מסוימת, המסע הזה נועד למנוע את תחושת הבושה שבהנאה שלא דרך עמל ומאמץ עצמי, אך כאן עולה השאלה מדוע בכלל יש צורך במסלול כזה, אם מלכתחילה היה אפשר ליצור מצב שאין בו שום צורך בעבודה או במאמץ?
האם קיימת מטרה ברורה מאחורי הבריאה הבלתי מושלמת?
אליעד כהן מסביר שהשאלה הזו מבוססת על ההנחה שישנה מטרה סופית כלשהי לבריאת העולם. לדוגמה, אצל הדתיים מדובר בהגעה לעולם הבא, ואצל אנשים אחרים המטרה היא להגיע למצב שבו הם יגלו שאין שום הבדל בינם לבין אלוהים. אך אליעד מציין שהעצם קיומה של מטרה כלשהי לבריאה עומדת בניגוד למהותו של האל, מכיוון שאם האל הוא כל יכול ומושלם לחלוטין, הוא לא היה אמור לפעול למען מטרה חיצונית כלשהי. אם הוא באמת מושלם, הרי אין לו צורך בשום פעולה או השגת מטרה חיצונית, ולכן עצם הפעולה לברוא מצב בלתי מושלם היא לא הגיונית.
מה הקשר בין המסלול הארוך לבין השלמות?
אליעד מדגיש כי אם המטרה של האדם היא להגיע לשלמות, הרי עצם העובדה שקיים מסלול ארוך מראה שיש כביכול בעיה ביכולתו של אלוהים ליצור את האדם ישירות במצב הזה. לכאורה, עצם קיומו של המסלול מוכיח שאין שלמות מיידית, ולכן מתעוררת הסתירה בין היכולת של אלוהים לבין הצורך בתהליך הארוך. מדוע אלוהים ייצור מראש תנאים פחות מושלמים, אם הוא יכול היה מלכתחילה ליצור תנאים מושלמים?
מה המשמעות של "החלל הפנוי" ביחס לשאלה זו?
בתשובה לשאלה אם זה קשור למושג "החלל הפנוי", אליעד מבהיר שהחלל הפנוי זו סוגיה אחרת לחלוטין. החלל הפנוי הוא מצב שבו ניתן להוכיח שני דברים סותרים בו זמנית. בשאלה הנוכחית אין מדובר בשני דברים סותרים, אלא בהנחה אחת שממנה נגזרת השאלה מדוע מראש המצב לא נוצר מושלם. כאן אין שתי הוכחות סותרות, אלא רק שאלה לגבי ההיגיון שבפעולת הבריאה, ולכן החלל הפנוי הוא רק מושג קשור בעקיפין.
האם יש תשובה לשאלה מדוע העולם אינו מושלם?
בסופו של דבר, אליעד כהן מבהיר ששאלה זו נותרת ללא תשובה חד - משמעית. הסיבה לכך היא שבעצם קיומה של שאלה זו יש סתירה פנימית בלתי נמנעת: אם אלוהים הוא באמת מושלם וכל יכול, לא אמורה להיות שום פעולה שתיצור מצב לא מושלם. הפעולה עצמה כבר מראה על חוסר שלמות מסוים, ולפיכך כל ניסיון לענות על השאלה מסתיים בכך שאין תשובה חד - משמעית או הגיונית באמת. הסיבה האמיתית לחוסר היכולת לענות על השאלה היא מכיוון שמלכתחילה הנחות היסוד של השאלה עצמן מכילות סתירה פנימית.
אליעד כהן מדגיש שאם אדם יהיה אמיתי לחלוטין עם עצמו, הוא יבין שאין אפשרות אמיתית למצוא תשובה הגיונית מלאה לסוגיה זו. ככל שאדם מנסה להיות יותר אמיתי עם עצמו, כך הוא מבין את העומק של הסתירה הזו, וכי מדובר בסוגיה פילוסופית בסיסית שההיגיון האנושי אינו מסוגל לפתור בצורה מוחלטת.
- למה העולם לא מושלם?
- למה אלוהים לא ברא אותנו מושלמים?
- מהי מטרת הבריאה?
- למה יש רע בעולם?
- מה זה החלל הפנוי?
- האם קיימת שלמות מוחלטת?