השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה, תוך שהוא מתבסס על ליקוטי מוהרן תורה רס"ח של רבי נחמן מברסלב, היא שאלת תכלית החיים, מדוע לחיות, ומה נותן משמעות לקיום ולאדם עצמו. הוא מתחיל בהסבר פשוט: לפי רבי נחמן, אם האדם אינו מסתכל על התכלית, אין לו סיבה אמיתית לחיות. במובן הפשוט, אדם שחי בלי להבין למה הוא חי ולשם מה הוא מתאמץ, בעצם חי חיים חסרי משמעות.
אליעד מסביר שיש למשפט הזה גם פירוש פנימי יותר. אם אדם מבין באמת את מטרת החיים, רק אז הוא יכול ליהנות מהם באמת. אדם שלא מבין מה תכלית חייו לא מסוגל ליהנות בצורה שלמה ואמיתית, כי הוא כל הזמן רודף אחרי מטרות חיצוניות וחולפות. לדוגמה, אנשים חיים במרדף תמידי אחרי הצלחה חומרית או חברתית, בלי לחשוב על השאלה העמוקה יותר - למה כל זה שווה בסוף?
למה אנשים מפחדים לחשוב על סוף החיים?
אליעד נותן דוגמה שממחישה כמה אבסורדי המרדף אחרי מטרות זמניות: אנשים עובדים קשה מאוד בחיים, למרות שהם יודעים מראש שהם ימותו בסוף. הוא מדגים זאת דרך אדם שמקים עסק, למרות שהוא יודע מראש שהעסק יקרוס בסופו של דבר ויישכח. אליעד טוען שאנשים מפחדים לחשוב על העובדה הזאת, כי אז החיים נראים להם חסרי היגיון, כמו פעולה חסרת תוחלת. לכן אנשים בוחרים להדחיק את העובדה שיום אחד הכל ייגמר.
למה אנשים ממשיכים להביא ילדים למרות שהם יודעים שגם הם ימותו בסוף?
אליעד שואל מדוע אנשים מתעקשים להביא ילדים לעולם, בידיעה שגם הילדים וגם הדורות הבאים ימותו בסופו של דבר. הוא מסביר שזה חלק מהשיגעון האנושי: הרצון להשאיר אחרינו משהו, לשמור על כדור הארץ ועל האנושות, למרות שבסוף הכל ייגמר והמציאות תימשך גם בלעדינו.
מדוע אדם נכנס לדיכאון לפי רבי נחמן?
לפי רבי נחמן, כפי שאליעד מסביר, דיכאון נובע מכך שהנפש האנושית רוצה להתחבר לשורשה, כלומר, לחוות את האחדות של המציאות, את התחושה שהכל טוב והכל אחד. כאשר האדם מתמקד רק בדברים חיצוניים וחולפים, הנשמה מתגעגעת לחזור לשורש שלה, ואז מתעוררת תחושת ריקנות ודיכאון. אדם שמבין את האחדות לא ייכנס לדיכאון, כי הוא חווה שהכל טוב ומושלם כפי שהוא.
מה הבעיה עם המטרות החיצוניות בחיים?
אליעד מסביר שאנשים מתאמצים מאוד להשיג מטרות חיצוניות - כסף, הצלחה, משפחה או אפילו עולם הבא - אבל תמיד אחרי שהם משיגים את המטרה, הם נכנסים שוב לדיכאון, כי הנשמה יודעת שזה לא מה שהיא באמת רצתה. הנשמה רוצה להתחבר לאחדות ולשלמות המציאות, ולא למטרות חולפות.
הוא נותן דוגמה משעשעת אך ברורה: אפילו המוסלמים שמאמינים שאחרי מותם יחכו להם 70 בתולות בגן עדן, אם היו משיגים את זה בעולם הזה, מהר מאוד היו משתעממים ומחפשים דבר אחר. הרעיון הוא שכל מטרה חיצונית לא מספקת לאורך זמן. אפילו חוויות רוחניות כביכול גבוהות, כמו אנשים שמספרים על מוות קליני, לא מחזיקות מעמד לאורך זמן. אנשים חוזרים לעולם הזה כי בסופו של דבר גם שם לא באמת היה להם כל כך טוב כמו שחשבו.
איך להסתכל נכון על סבל וצרות בחיים לפי רבי נחמן?
אליעד כהן מסביר שרבי נחמן טוען שאם אדם היה מסתכל על התכלית של כל מה שקורה לו, הוא היה מבין שאין באמת רע בעולם. כל הצרות והייסורים נראים רעים רק בגלל שהאדם לא מבין את התכלית שלהם. לפי רבי נחמן, התכלית היא תמיד טובה, ולכן כל דבר, אפילו הצרה הכי גדולה, הוא בעצם טוב מוחלט אם מסתכלים עליו מהפרספקטיבה הנכונה, שהיא הפרספקטיבה של אלוהים או האחדות השלמה של המציאות.
מדוע לפי רבי נחמן אנשים רחוקים מהאחדות ומהאושר?
רבי נחמן מסביר שאנשים רחוקים מהאחדות, מאלוהים ומהאושר רק משום שהם לא שואלים את עצמם מה באמת התכלית של המציאות. הם עסוקים במטרות חיצוניות, ולכן לא מצליחים להתחבר לתכלית הפנימית העמוקה שהיא האחדות המוחלטת.
אליעד מדגיש את החשיבות של השאלות "למה אני חי?", "מה הסיבה למציאות?", ומסביר שהשאלות האלו, אם נענות בצורה עמוקה ואמיתית, מביאות את האדם לתחושת אחדות ושלווה מוחלטת. מצד אחד, אין באמת תכלית או סיבה מוחלטת למציאות, ומצד שני, עצם ההבנה של זה היא התכלית עצמה.
כיצד הפתרון לתחושת חוסר משמעות מגיע לפי אליעד כהן?
הפתרון שאליעד מציע, בעקבות רבי נחמן, הוא להתחבר להבנה העמוקה של המציאות: שהמציאות היא אחדות מוחלטת, שאין באמת רע וטוב מוחלטים, שהכל הוא טוב אינסופי. כאשר האדם מגיע לתובנה הזאת, אין לו צורך לרדוף אחר שום מטרה חיצונית, והוא חי בשלווה מלאה עם עצמו ועם המציאות, בלי תחושת דיכאון או חיסרון.
בסופו של דבר, המסר של אליעד כהן, דרך רבי נחמן, הוא שהתכלית האמיתית של החיים היא להבין את מהות המציאות, לחוות אחדות פנימית ושלווה מוחלטת, ולהשתחרר מכל השיגעונות של המטרות הזמניות והחיצוניות של העולם הזה.
- מהי תכלית החיים לפי רבי נחמן?
- למה לא להתאבד?
- כיצד להשתחרר מדיכאון?
- מה המשמעות של סבל לפי היהדות?
- איך להרגיש משמעות בחיים?
- האם יש משמעות אמיתית לחיים?
- איך להגיע לאחדות עם המציאות?